Suomi-neito on 99-vuotias ja minä 60-vuotias. Ajankulku ei kosketa kaikkia samalla tavalla. Minusta on tullut vanha tantta, mutta Suomi se vaan kantaa edelleen neito -titteliä häväistystä historiastaan huolimatta. Lohduttaudun sillä, että minulla on sentään kaksi käsivartta.
Vuonna 1956 Suomessa syntyi minun lisäkseni 88 895 muutakin tyyppiä. Viime vuonna lapsia syntyi 52 814 Elinajanodotteeni oli syntyessäni 71,6 ja nyt se on ainakin kymmenen vuotta enemmän. Ihmetteleekö vielä joku, että mikä ihmeen vanhuspommi on pamahtamaisillaan?
Vaietkaa, kohta poissa on…
Sodasta ei lapsuudessani puhuttu, ja olen vasta aikuisena ymmärtänyt, kuinka lähellä selän takana se oli syntyessäni. Isäni veli tuhoutui kentälle Tali-Ihantalan suurtaistelussa. Arkkuun ei jäänyt mitään kotiin kuljetettavaksi. Kirkkomaalla on vain nimi sankarivainajien muistomerkissä. Kuulin asiasta vasta aikuisena. Miksi sodasta ei puhuttu? Olivatko muistot liian raskaita? Vaikuttivatko ”yleiset syyt” ja Paasikiven-Kekkosen linja niin vahvasti? Kuinka nöyryyttävää suomalaisille mahtoikaan olla niskan taivuttaminen YYA-liturgian edessä viiden vuoden kärsimyksen jälkeen? Itse vieläkin hätkähdän, jos joku käyttää ”ryssä” -sanaa. Tekisi mieleni hyssytellä sormi pystyssä. Hys, hys, vaietkaa......Juuan kirkkomaalla kentälle jääneiden ja muualle haudattujen muistomerkki, setäni Erkki Kalevi Turunen, 15.8.1922 - 27.6.1944, oik. isänsä sylissä kolmevuotiaana |
Ei varmasti ollut, kun pohtii sodassa henkisesti järkkyneiden eli ”tärähtäneiden”, joiksi heitä kutsuttiin, kohtaloa. ” Sotasairaaloista lähetettiin keväästä 1942 alkaen hermotoipilaita Lahden tarkkailukomppaniaan. Kun omaa kokemusta ei ollut, opit lainattiin saksalaisesta sotapsykiatriasta. Sen johtoajatus oli siirtää häiriöt miesten omien vikojen ja psyykkisten heikkouksien syyksi: Matala älykkyys tai perimä. Heikko tai sairas luonne. Kun psyykkisesti haavoittuneiden korvauksista käytiin keskustelua 1990-luvun puolivälissä, hyljeksiviä mielipiteitä löytyi niin Sotainvalidien Veljesliitosta kuin tapaturmaviraston lääkäreidenkin käsityksistä. Psyykkiset häiriöt saatettiin edelleen liittää pelkuruuteen tai psyykkiseen poikkeavuuteen.”
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/suomi-vieritti-sotatraumat-sotilaiden-omaksi-syyksi-psyykkinen-haavoittuminen-oli-heikkoutta/
Löytyihän ”pelkureille” sitten itsehoitolääke. Viina. Helsingin seudulla löytyi loistokas hoitolakin. Mankkaan suolta. "Eräässä vaiheessa pääpostin roskalaatikossa asui samanaikaisesti kaksi Mannerheim-ristin ritaria."
http://kemppinen.blogspot.fi/2017/01/laki-ja-makkara.html
Oma isäni oli 11-vuotias talvisodan alkaessa. Hänen omilla kotikonnuillaan Juuassa ei ollut varsinaisia pommituksia, mutta hän pääsi nauttimaan kyseisestä herkusta ollessaan Kuopiossa sairaalassa. Hän oli joutunut sinne sukulaispojan nakkaaman puukalikan ansiosta. Kalikka kalahti silmään, silmä puhkesi, se poistettiin ja tilalle asennettiin lasisilmä. Miltä mahtoi tuntua keskenkasvuisesta, äidittömästä ja silmättömästä pojasta sairaalassa vieraalla paikkakunnalla, kun pommit moukaroivat ympärillä? Sitä hän ei kertonut, sillä sota-ajan lapsilta vaadittiin isänmaallista tunnekuria ja uhrimieltä.
Suomen 3,5 miljoonan väestöstä lähes miljoona oli alle 15 -vuotiaita. Näistä joka 20. menetti huoltajansa. Tutkija, VTT Sari Näre kutsuu sotaveteraanisukupolvien ja suurten ikäluokkien väliin jääviä sukupolvia kannattelijasukupolviksi.
https://www.jyu.fi/edu/laitokset/lanka/lapsuudentutkimuksen-verkosto/julkaisut/sodassa-haavoitettu-lapsuus
Pasuunat soiden Salamasotaan
Kirkko oli toinen vahva vaikuttaja vielä minunkin ikäiseni lapsuudessa. Kotonani se näyttäytyi iltarukouksena ja eräiden kirkkopyhien tapoina ja sääntöinä. Kansakoulussa aamuhartaudet, ruokarukoukset ja virsien ulkoa opettelut olivat pakollisia. Pappi oli mies, jolle vanhat naiset niiasivat. Pappi kävi myös kahvipöydän antimiin käsiksi ennen näitä vanhempia naisia. Pyhäkoulunopettajani pelotteli syntisiä lapsia taivaasta tippuvilla kuumilla kivillä. Väitti Jumalan nakkelevan niitä niskaamme. Kun isäni kuuli asiasta, loppui pyhäkoulu-urani lyhyeen.John Martin: Sodoma ja Gomorra |
Hannu Salama matkalla hovioikeuden istuntoon syksyllä 1966. |
Itse jouduin tekemään laajoja etsintöjä lapsuudenkodissani löytääkseni kyseisen teoksen äidin piilosta. Liinavaatekaapissa lakanoiden takanahan se piileskeli. Luin sen antaumuksella huonon omantunnon saattelemana. Täytyihän sitä tytön pysyä jyvällä ajankohtaisista kulttuuriasioista.
Iloitsen siitä, että nykyään perustuslakimme suoma uskonnonvapaus toteutuu melko hyvin, pakkoavioliitot ovat historiaa, ihmiset saavat toteuttaa omaa rakkauselämäänsä vapaammin ja kirkkokin on löytänyt Paratiisistaan armollisen hahmon.
Ah, enkö ma hautahan asti myös koululainen lie?
Lahnuksen kansakoulu ja tärkeä kirja. |
Kaiken kaikkiaan hänellä oli samanlainen aatos, eetos ja paatos kuin opettaja Rautajärvellä Täällä Pohjantähden alla – kirjassa. Googletin opettajani nimen ja löysinkin hänet viime vuoden helmikuussa julkaistusta jutusta, joka kertoi eräästä lottakuorosta. Uskomatonta, hän siis elää edelleen ja vaalii uskollisena sota-ajan muistoa. Jutusta ilmeni myös hänen olevan pohjalainen ja toimineen pikkulottana. Oma aavistukseni opettajan rautajärvimäisyydestä saattaa olla siis hyvinkin oikeaan osunut. Ahdistuin ja voin pahoin, kun näin tämän vanhan naisen lottapuvussa. Hänen tunnejälkensä minussa on vahva.
Lahnuksen yhteiskoulun opettajia vuonna 1967. Kuvat koulun 40-vuotiskirjasta. |
Lahnuksen yhteiskoulu Pohjois-Espoossa toimi vasta toista vuottaan, kun syksyllä 1967 aloitin siellä. Siellä oli helpompi hengittää ja ei tarvinnut pelätä koko ajan opettajia. Rehtorina oli Mauri Alasaari. Kun tutkin hänen taustojaan wikipediasta, ymmärrän hyvin, miksi yhteiskoulumme poikkesi ilmapiiriltään täysin kansakoulustamme. Alasaari oli teologi, jota tituleerattiin radikaalipapiksi 1960-luvulla. Hänen väitettiin mm. suhtautuvan liian myönteisesti rauhanliikkeeseen. Hän oli poliittisesti sitoutunut Liberaaliseen kansanpuolueeseen. Hän suhtautui oppilaisiin arvostavasti ja tasapuolisesti. Alasaari opetti uskontoa ja historiaa niin elävästi, että jokainen tunti oli kuin seikkailukertomus. Huh, mikä kontrasti naispuoliseen Suur-Suomen tekijä -kansankynttilään!
Raatajat rahanalaiset
Eero Järnefelt, Raatajat rahanalaiset, 1893 |
Viime aikoina kansan on pelätty jakautuvan kahtia ikään kuin se olisi ollut tähän saakka yhtä. Verinen jako tehtiin vuonna 1918. Sotien sanotaan yhdistäneen kansan rivit, mutta rauhan tultua taisi syntyä sananmukaisesti eriseuraisuutta. Omassa lapsuudessani työväestöllä ja ei-työväestöllä oli eri kaupat, eri pankit, eri lehdet, eri seurantalot ja eri urheiluseurat. Se oli kahtiajakoa se. Vapaaehtoista. Tuntui ihan normaalilta silloin.
Itsenäisyytemme alkuvuosista 1950-luvulle saakka köyhyys oli vielä selkeän absoluuttista, ei suhteellista kuten nykyisin. Absoluuttisuus tarkoittaa vilua ja nälkää. Suhteellisuus tarkoittaa kykenemättömyyttä saavuttaa tietyn laskentakaavan mukaista elintasoa. Köyhyyden historian tutkija Antti Häkkisen mukaan ”elämä oli raatamista lapsuudesta hautaan asti, rankkaa fyysistä työtä aamusta iltaan. Kun yhteiskunta voittaa raatamisen, tapahtuu jotain ratkaisevaa. Suomessa muutos tapahtui 1960–70-luvuilla. Työ helpottui, tuli vapaa-aikaakin, eikä kuoltu työperäisiin sairauksiin.”
http://www.helsinki.fi/yliopistolehti/2006/01/artikkeli.htm
Muistan hyvin sen ajan, kun suomalaisille alkoi jäädä työnteosta muutakin kuin kylläinen vatsa. Tukholman – risteilyt, Leningradin -bussireissut sekä Keihäsen lentomatkat Mallorcalle tarjosivat raatajakansalle esimakua tulevasta globalisaatiosta. Huolella itsensä ruskettaneet rouvat herättivät ansaittua kateutta kylällä, postikortteja läheteltiin ahkerasti etelän mailta ja tuliaisiksi tuotiin koko suvulle jokin herttainen flamenco-tanssijanukke.
Niin ja viina. Viinahan se maistui tälle suunnitelmatalousvaltiojohtoismonopolikontrolliin tottuneelle kansalle. Ilmiö sai nimen vodkaturismi.
Kaikki kasvattivat
Lapsuudessani sodan varjon, Kekkosen, köyhyyden, kodin, koulun ja kirkon lisäksi koko kylä kasvatti. Jokaisella suvun ja naapurin tädillä oli oikeus ja suoranainen velvollisuus kasvattaa kaikkia mukuloita. Koulussa keittäjät ja talkkarit kasvattivat. Kaikki kasvattavat -periaate oli lapselle sekä turvallista että pelottavaa. Itselleni tärkeä kasvattaja oli myös Suomi-neidon mutsi eli Luontoäiti.
Vihdin kirkonkylän rantaraitilla |
Lapsuuden maa
Ja se metsä oli maailman sinisin
ja vehrein se nurmikkorinne.
Ja usein vielä unissani vaellan
ma kauas, kauas sinne.
Ja siellä oli maailman kauneimmat
ne sinipunakukkaiset pellot.
Ja niin heliästi helise ei kirkonkellot
kuin siellä ne sinikellot.
Ja ma muistan ne koivut ritvaiset
siellä viheriäisessä haassa.
Ei missään niin valkeita koivuja kasva
kuin kaukana lapsuuden maassa.
Ja koivujen läpi ei milloinkaan
niin taivas loistele seessä.
Sen alla yhä unissani vaellan
ja mulla on silmät veessä.
- Lauri Pohjanpää
Voi kiitos ihan sydàmeni pohjasta! -54 synnyin, ja menetin itkemisen taidon, mutten aavistanutkaan ettà se oli yleistà.
VastaaPoistaKyllà niin lòysin itseni ja sen aikaisen ympàristòni kirjoittamastasi.
Kiitos kommentistasi. On mukavaa ja jännittävää kuulla, että kirjoitukseni löytää saman ja samoin kokeneita.
PoistaHieno kirjoitus!
VastaaPoistaKiitos kehumisesta. Siihen ei meidän ikäpolvemme lapsena päässyt liiaksi tottumaan.
PoistaKoskettava kirjoitus. Kiitos, Marja-Riitta Turunen.
VastaaPoistaKiitos myös itsellesi lukemisesta.
PoistaKahta vuotta nuorempi maalaiskansakoulun käynyt. Ope ei piessyt eikä pelotellut. Isä huusi sotamuistoja yöllä, ja Tuntemattoman sotilaan kuunnelmaversiota kuunneltiin niin että pirtisä ryski ne pommit. Kouluun - lukioon siis - en olisi päässyt ilman armeliaasta tätiä.
VastaaPoistaToivon, niin lujasti toivon, että nykylapset saisivat koulumahdollisuuden, eikä perheen rahanpuute estäisi koulunkäyntiä heiltä.
Kaarina Heiskanen
Kiitos kommentistasi. Sitä toivon minä myös. Periytyvä syrjäytyminen on pelottava ilmiö tämän päivän Suomessa.
PoistaTätä oli vähän hämmentävää lukea, kun tuntui, että olen elänyt lapsuuteni jossain ihan toisessa maailmassa, vaikka olen elänyt Suomessa ja olen myös kuusikymppinen. Minun isäni oli sodassa ja äidillä talvisodan aikaan kolme alle nelivuotiasta ja neljäs vatsassa. Äiti ei kylläkään halunnut muistella sotaa koskaan, mutta isä sillä lailla luontevasti, ei jankkaavasti. Minä kuopus siis synnyin vasta 50-luvulla. Ja olin kaunein, ihanin, suloisin, viisain ja rakkain tyttö maailmassa. Kasvoin sylissä, kainalossa ja vieressä. Pussattuna, hierottuna ja paijattuna.
VastaaPoistaEn kirjoita tätä kehuakseni, vaikka siltä varmasti tuntuu. Kirjoitan siksi, että aina kun moititaan 50-luvun olosuhteita ja kasvatusta, loukkaannun jotenkin "oman vuosikymmeneni" puolesta. Ei kaikilla ollut silloin synkkää, oli toisenlaistakin kasvatusta, oli iloista kristillisyyttä, hyviä pyhäkouluja (kävin kymmenen vuotta eikä todellakaan ikinä ollut ahdistavaa, vaan iloista ja lämpöistä - vanhin sisareni oli opettajana).
Saan kyllä olla kovin kiitollinen, että (tyystin ilman omaa ansiota) olen sattunut syntymään tällaiseen. Olen koko ikäni ikään kuin ollut turvallisten seinien suojelemana, olen puhunutkin "seinäihmisistä": heistä tunsin, että he olivat kaikissa mahdollisissa tilanteissa vakaina kuin seinä minun puolellani. Alkuaan heitä oli kymmenkunta ja nytkin on vielä elossa muutamia, tosin jo yli 80-vuotiaina.
Kiitos ajatuksistasi. Olet syntynyt onnellisen Pohjantähden alla. Ei mielestäni ole kehuskelua, jos kertoo turvallisesta ja onnellisesta elämästään. Sinulla on ollut paljon "seinäihmisiä" tukenasi. Meillä kaikilla on erilainen Suomi ja erilaiset vuosikymmenet, sillä olemme kasvaneet erilaisten seinien sisällä. Jotkut ihan seinittä ja jotkut suorastaan kuplassa ja loput sillä välillä.
Poista