Pullon vankina ei ole vain alkoholisti itse. |
Muistan myös Al-Anonista erään iäkkäänpuoleisen naisen, jonka puheenvuoro pysäytti minut. Al-Anonhan on alkoholistien omaisille tarkoitettu ryhmä, joka toimii samoin periaattein kuin se alkoholisteille tarkoitettu AA-ryhmä. Jokainen osallistuja saa vuorollaan puheenvuoron ja aloittaa sen sanoilla: Minä olen se ja se, ja mieheni/vaimoni on alkoholisti. Edellä mainitun naisen aloitus oli: Olen "Maija", olen alkoholistin leski. Hän identifioi itsensä alkoholistin leskeksi, vaikka miehen kuolemasta oli jo seitsemän vuotta. Hän kävi ainakin kerran viikossa vahvistamassa itselleen tuon viestin. Ryhmässä oli myös naisia, jotka kertoivat miestensä olleen raittiina jo vuosikymmeniä, ja hekin kävivät edelleen kerran viikossa kertomassa olevansa alkoholistin vaimoja.
Itse lopetin ryhmässä käymisen kolmannen kerran jälkeen, kun minua alkoi ahdistaa sen antama tulevaisuudenkuva. Ihan kuin alkoholistin vaimolla olisi elinikäinen vankilatuomio, josta ei saa vapautusta alkoholistipuolison kuollessakaan. Vautsi, mikä titteli lisättäväksi CV:hen. Alkoholistin vaimo, ex-vaimo tai leski.
.
Kuinka voin estää itseäni katkeroitumasta? Vastaus on helppo: katsomalla peiliin, antamalla anteeksi, kiinnittämällä huomio elämän hyviin asioihin ja katsomalla eteen- ei taaksepäin. Teoria kuulostaa helpolta, mutta käytäntö voi tökkiä - etenkin tuo peiliin katsomisen ja anteeksiantamisen pykälä.
Anteeksi antaminen = velkomatta jättämistä
Duodecim -terveyskirjaston mukaan anteeksianto on
"prosessi, jonka aikana henkilö lakkaa kokemasta kaunan,
närkästyksen, tuohtumuksen tai vihan tunteita koetun loukkauksen,
näkemysten eroavaisuuden tai erehdyksen takia ja lakkaa vaatimasta
rangaistusta tai vahingonkorvausta." Huomaa sana prosessi. Anteeksianto ei tapahdu siis niin kuin lapsena opetettiin. Silloin ei prosessikaaviosta ollut tietoakaan. Oitis piti anella ja antaa anteeksi, vaikka ei ollut laisinkaan valmis moiseen. Kirein leukaperin ja tiukin huulin sitä kakisti sen sanan, ja puolet siitä nieltynä jäljelle jäi vain antks.
Isossa
kirjassa puhutaan paljon tästä teemasta.
Raamatun alkuperäisessä tarkoituksessa anteeksiantaminen on
velkomatta jättämistä. Me vähän kauemmin eläneet olemme
oppineet Isä meidän -rukouksessa anomaan anteeksi velkojamme sekä
antamaan anteeksi velalllisillemme. Materiaalisen velan, vaikkapa
sadan euron, anteeksiantaminen saattaa olla tietty helpompaa kuin
itseen kohdistuneen henkisen "huntin" velkomatta jättäminen.
Mieleeni
muistuu kirjallisuudesta kaksi anteeksiantamisen ääripäätä.
”Mut
sit tuli semmottii asjoi, et multakokkaranakin ne viäl muistaa”
toteaa punaleski Gröönruuska Eeva Joenpellon kirjassa Vetää kaikista ovista. Hänen kohdallaan ei anteeksi antamisesta ollut
tietoakaan. Ei haudassakaan. Gröönruuskan vihan syntytapahtumista
tulee ensi keväänä kuluneeksi sata vuotta ja toden totta,
vieläkään kaikki suomalaiset eivät ole valmiita anteeksiantoon
saati sitten -pyyntöön. Kaikki asianosaiset ja -osattomat ovat jo kuolleet, mutta katkeruus elää ja voi hyvin.
Vihdin Lapikkaannummella teloitettujen punaisten muistomerkki. |
Vihdin hautausmaan uurnalehto Kanervamäki |
Miksi pitäisi antaa anteeksi?
"Katkeruus on sielun syöpä. Se tuhoaa ihmistä sisältä, ja siksi sen kierteeseen ei kannata jäädä jumiin.Katkeruuden taustalla on pettymyksiä ja käsittelemätöntä surua, kateutta, vihaa ja loukkaantumista. Se voi kummuta tunteesta, että on jäänyt jotain vaille tai tullut hylätyksi. Katkeruutta voi aiheuttaa myös vahva kokemus siitä, ettei ole itse voinut vaikuttaa elämäänsä”, toteaa johtava perheneuvoja ja pari- ja seksuaaliterapeutti Heli Pruuki.
https://hidastaelamaa.fi/2013/08/kysy-psykologilta-mita-keinoja-on-oppia-eroon-katkeruudesta-ja-kateudesta/
”Lisäkärsimystä
aiheutuu siitä, että katkeruus ja kateus ovat myös egomme
rakastamia (solu)myrkkyjä. Egon perusolemukseen kuuluu mm.
tyytymättömyys, vertailu ja menneisyyteen takertuminen. Ego
kuvittelee että katkeruuden vaaliminen sisällään jotenkin
ratkaisee menneisyyden pettymykset tai auttaa kostamaan niille jotka
ovat kaltoin kohdelleet.” kertoo psykologi Heli Heiskanen.
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/psykologia/katkeruus_on_pettyneen_suojakuori
Viha
on voimakas hormonaalinen tila, jonka aikana lihakset ovat
jännittyneitä, verenpaine nousee ja adrenaliinia erittyy tavallista
runsaammin. Pitkällinen vihanpito kuluttaa meitä tavattomasti.
Katkeruus
on siis sielun syöpä, egon solumyrkky ja vaurioittaa elimistöämme. Se pilaa oman
elämämme ja siinä sivussa lähimmäistenkin. Katkeruutta,
kaunaa ja kateutta luovutetaan suvuissa ja perheissä huoletta
perinnöksi milloin mistäkin aiheesta. Kuolinpesien selvityksissä tapahtuneet "vääryydet" ovat varmasti listan kärkipäässä, mutta myös avioerot saattavat antaa
perinnöksi ikäviä asioita. Sodan kärsineet jättivät
tunnetasolla ja usein myös fyysisesti arpensa jälkeläisiinsä. Naapurikiistat kestävät vuosikymmeniä ja työpaikoilla uudelle työntekijälle nopeasti opetetaan vanhojen kaunojen ja eripurien aiheuttajat ja historia.
"Vihan
ylläpitäminen on kuin tarttuisi kuumaan hiileen tarkoituksella
heittää se jonkun päälle: sinä olet se joka polttaa itsensä." - Buddha
Niinpä
niin. Viha vaurioittaa sen tuntijaa, ei välttämättä laisinkaan sen kohdetta.
Vihasta pääsee eroon antamalla anteeksi. Toiselle ihmiselle,
itselle, lapsuudelle, elämälle, kohtalolle, yhteiskunnalle, jumalalle. Kaikelle
sille, mikä on vihan ja katkeruuden kasvumaata.
Anteeksiannossa
on kysymys jälleen kerran asiasta, jossa roska on helppo huomata
toisen silmässä, mutta omassa silmässään ei huomaa, vaikka iso kurkihirsi siellä hiertäisi ja pimentäisi koko mielenmaiseman.
Oman silmän hirsi voi tarkoittaa, että ei huomaa omaa
syyllisyyttään eikä siten tietysti tunne tarvetta edes pyytää
anteeksi tai sitten hirsi voi olla sitä, että ei anna itselleen
anteeksi omia virheitään ja epätäydellisyyttään.
Kerro, kerro kuvastin, löytyykö silmästäni kurkihirsi? |
On
hyvä tiedostaa, mitä anteeksiantaminen ei ole.
”Anteeksianto
ei ole uhrautumista, hyväksikäytön ymmärtämistä tai
syyllisyyden ottamista itselle. Se ei myöskään merkitse sitä,
että kaikki olisi hyvin. Anteeksiantajan ei tarvitse teeskennellä
ystävällisyyttä tai lakaista ongelmia maton alle. Hänen ei
myöskään tarvitse jatkossakaan suvaita minkäänlaista itseään
loukkaavaa käytöstä tai mitätöintiä. Anteeksiantajan ei tule
pelätä kanssakäymistä loukkaajansa kanssa, mutta tuomitsevaa,
itseään mitätöivää ja vahingoittavaa ihmistä saa jatkossa
karttaa.
”
Anteeksianto
vapauttaa voimaa ja auttaa suuntaamaan katseen tulevaisuuteen
menneisyyden sijasta. Se antaa tilaa mukaville ajatuksille ikävien
sijaan. Se on siis kannattavaa ihan itsekkäistä syistä. Se riisuu meiltä tuomarin raskaan viitan ja vastuun.
Walter Runebergin Lex-patsas Presidentinlinnan Valtiosalissa
Sukupolvesta toiseen lapset kantavat
totista tietoa.
Äidit, isät, siskot, aviomiehet, rakastajat,
kuninkaat, varkaat ja huijarit,
nostan teidät alas risteiltänne,
joihin naulitsin rakkaat syylliseni.
Pienten unien keskellä herään monologiin:
antakaa anteeksi, vaikka en pyydä.
- Terhi Vedenkivi, Hatullinen tuulta, 2006
Voi että, aloitin lukemaan tekstejäsi vanhimmasta alkaen, ja olen ihan myyty. Kuvat ja letkautukset vakaviin aiheisiin on ihan huippuja! :D
VastaaPoistaKiitos Maiju! Itselläsi on ihan torppa ja lapset.
PoistaKiitos tästä kirjoituksesta. Minulla alkoi raksuttamaan, kirjoitan joku päivä omaan blogiini aiheeseen liittyen omalta kohdaltani. Anteeksianto voi olla myös melkein kuin sisäänrakennettu ihmisessä ja viha vierasta.
VastaaPoistaMinäkin luulen, että toiset ihmiset on hyvin anteeksiantavaisia ja toiset eivät unohda pienintäkään loukkausta ikinä. Onko se geeneissä vaiko kasvuympäristön luomaa?
VastaaPoista