Olen lukenut viime kuukausina monta naisista kertovaa kirjaa, jotka perustuvat todellisiin henkilöhahmoihin.
Sandra
Heidi Köngäksen Sandra oli torpparinvaimo sisällissodan keskellä. Hän jäi orvoksi ja joutui 9-vuotiaana huutolaiseksi pahoille ihmisille. Aikuisena hän löysi hyvän miehen, jonka kanssa hän perusti perheen. He pääsivät torppareiksi ja Sandra ajatteli, että hän ei voi suurempaa onnea elämässään ajatella. Toivorikas elämänvaihe katkesi, kun hänen miehensä pakotettiin punaisten kaartiin mukaan. Sandran elämässä alkoi ankara aika perheen elättäjän joutuessa sodan jälkeen vankileirille. Appiukko lahdattiin kylällä käydessään. Nälkä ja puute sekä ihmisten halveksunta tulivat Sandralle tutuiksi.https://fi.wikipedia.org/wiki/Torppari#/media/File:Peasants_in_finland.jpg |
nurkissa Sandran synnytys alkoi. Synnytys pitkittyi ja lapsi kuoli kohtuun. Lapsenpäästäjä joutui paloittelemaan vauvan kohdussa pienemmäksi, jotta sai kappaleet ulos. Äiti säästyi.
Mielensä menettänyt luurangon kaltainen aviomies tuli vankileiriltä aikanaan kotiin kuolemaan. Sandra syötti ja hoivasi, eikä antanut miehen kuolla. Sandran tarina on koruton ja kova tarina suomalaisesta naisesta, joka jaksoi epäinhimillisen taakan alla.
https://www.satakunnankansa.fi/a/200846190
Fanni
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Stalin_Lenin_jk.jpg |
https://www.epressi.com/tiedotteet/media/pitka-etappi-neuvosto-venajan-vieraana-1932-56-fanni-helenius.html
Tyyni
https://pixabay.com/fi/patsas-vapaudenpatsas-nyc-new-york-2093827/ |
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005837553.html
Manja
Heikki Turunen kertoo kirjassaan Nenkoset evakoiden elämästä Pohjois-Karjalan Juuassa. Juukaan saapui Suojärveltä raskaiden vaiheiden jälkeen evakoita, joita ei sinne todellakaan haluttu. Heitä haukuttiin aromustilaisiksi, ryssänuskoisiksi, maanvaivoiksi ja maanryöstäjiksi. Kirjan pääosassa on Manja Pelagea, joka avioitui juukalaisen ison talon pojan kanssa. Liittoa kutsuttiin sekaliitoksi, ja sitä ei katsottu hyvällä. Anoppi haukkui miniäänsä ryssän huoraksi. Appi puolestaan kähmi ohi mennessään Manjaa sieltä sun täältä. Tuore aviomies ryyppäsi ja kävi maksullisen naisen luona ja sillä välin Manja teki ja hoiti lapsia. Hovilan isolla tilalla työt eivät loppuneet kesken, ja ilkeä anoppi teki miniänsä elämästä sietämätöntä. Ikääntynyttä Manjaa haastateltiin jossakin juhlassa evakoiden kohtelusta ja hän vastasi:
https://www.flickr.com/photos/museovirastonkuvakokoelmat/21027810335
"On totta että valtio hoiti asiamme mallikkaasti. Mutta kansa vieroksui karjalaisia. Tietäisittepä, mitä meidän täytyi sietää ja mistä kaikesta piti luopua, että hyväksyttäisiin rakentamaan tätä maata teidän "oikeiden" suomalaisten rinnalla!"Evakko-Manjan tarina kertoo suomalaisesta naisesta, joka joutuu kokemaan sota-ajan, jättämään kotinsa viholliselle, muuttamaan armon kerjäläiseksi vihamieliselle seudulle ja nöyrtymään kerta toisensa perään huonossa avioliitossa ja raatamaan pahan anopin silmän alla.
https://www.wsoy.fi/kirja/heikki-turunen/nenkoset/9789510434192
Viimeksi luin Sisko Savonlahden kirjan nimeltä Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu. Huh, mikä loikka viime vuosisadan naisten taisteluista tämän päivän nuorehkon naisen elämään. Kirjan päähenkilö on helsinkiläinen 34-vuotias freelancer -toimittaja, joka asuu Kalliossa. Hän saa harvoin myytyä juttujaan medioihin. Hän suree suhteettoman tolkuttomasti juuri päättynyttä lyhyttä suhdettaan, ja käy terapiassa, jonka maksaa äiti ja Kela. Hän turvautuu toimeentulotukeen ja vanhempiensa luottokorttiin ainaisen rahapulan kourissa. Vanhempiensa seurassa hän käyttäytyy kuin pieni, kiukutteleva lapsi.
Hän haahuilee päivästä ja paikasta toiseen. Kirjan päähenkilön elämän pääroolissa on syöminen ja juominen. Kotona hän syö loputtomat määrät sipsejä dippikastikkeiden kera. Muutoin hän nauttii aamiaista, lounasta, iltapäiväkahveja, illallisia, iltapaloja, noutoruokaa, drinkkejä ja viiniä, trendikkäissä, etnisissä ravintoloissa. Lainarahalla. Hän haaveilee hyvästä työpaikasta, poikaystävästä, perheestä, ulkomaan matkoista, meikeistä ja vaatteista. Tinderistä hän löytää seksikumppaneita, ei haluamaansa tulevien lastensa isää.
Kirjan naisen ongelmat ovat siis ilottomuus (masennus), työttömyys, rahattomuus, avuttomuus, saamattomuus, näköalattomuus ja miehettömyys. Verrattuna noihin edellisten kirjojen naishenkilöihin häntä vaivaa myös sisuttomuus. Hänellä ei ole voimaa tarttua oman aluksensa ruoriin ja ryhtyä ohjaamaan sitä johonkin suuntaan.
https://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512411412/ehka-tana-kesana-kaikki-muuttuu/
Minua on mietityttänyt aika lailla näiden eri naisten kohtalot ja selviytymiskeinot. Sisko Savonlahden kirjan nainen ei ole suoraan todellinen henkilö, mutta kirjailija kertoo kirjassa olevan paljon häntä itseään ja on todellista kuvausta tämän päivän kaupunkilaissinkkunaisen elämästä ja haasteista.
Matka punikkitorpan Sandrasta Kallion haahuilijasinkkuun on vuosissa sata ja henkisesti valovuosi. Me suomalaiset olemme saavuttaneet paljon hyvää tasa-arvon, koulutuksen, terveyden ja taloudellisen turvan suhteen. Paljon on sekä miesten että naisten sisua tarvittu tämän maan rakentamiseen nälän, pulan ja sotien jälkeen. Olemme rakentaneet hyvinvointiyhteiskunnan, joka tuottaa paljon hyvää ja tärkeää, mutta voiko olla niin, että sen hyvinvoinnin myötä ihmiset menettävät sisunsa? Puu, joka ei taimesta saakka myrskytuulessa karaistu, kaatuu isona pienestä henkäyksestä?
Suomalainen sisu on käsite, josta on jopa Wikipediassa oma lukunsa, jossa lainataan Sakari Pälsin tekstiä kirjasta Eräelämän perinteitä (1944). Kirjailija liittää
Niinpä. Ehkä sisu ei kasva lattea litkimällä, mutta mikä ihme tappaa nuoresta naisesta elämänuskalluksen ja voitontoivon?Tyttö Kalliosta
Lisää kuvateksti |
Hän haahuilee päivästä ja paikasta toiseen. Kirjan päähenkilön elämän pääroolissa on syöminen ja juominen. Kotona hän syö loputtomat määrät sipsejä dippikastikkeiden kera. Muutoin hän nauttii aamiaista, lounasta, iltapäiväkahveja, illallisia, iltapaloja, noutoruokaa, drinkkejä ja viiniä, trendikkäissä, etnisissä ravintoloissa. Lainarahalla. Hän haaveilee hyvästä työpaikasta, poikaystävästä, perheestä, ulkomaan matkoista, meikeistä ja vaatteista. Tinderistä hän löytää seksikumppaneita, ei haluamaansa tulevien lastensa isää.
Kirjan naisen ongelmat ovat siis ilottomuus (masennus), työttömyys, rahattomuus, avuttomuus, saamattomuus, näköalattomuus ja miehettömyys. Verrattuna noihin edellisten kirjojen naishenkilöihin häntä vaivaa myös sisuttomuus. Hänellä ei ole voimaa tarttua oman aluksensa ruoriin ja ryhtyä ohjaamaan sitä johonkin suuntaan.
https://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512411412/ehka-tana-kesana-kaikki-muuttuu/
Minua on mietityttänyt aika lailla näiden eri naisten kohtalot ja selviytymiskeinot. Sisko Savonlahden kirjan nainen ei ole suoraan todellinen henkilö, mutta kirjailija kertoo kirjassa olevan paljon häntä itseään ja on todellista kuvausta tämän päivän kaupunkilaissinkkunaisen elämästä ja haasteista.
Matka punikkitorpan Sandrasta Kallion haahuilijasinkkuun on vuosissa sata ja henkisesti valovuosi. Me suomalaiset olemme saavuttaneet paljon hyvää tasa-arvon, koulutuksen, terveyden ja taloudellisen turvan suhteen. Paljon on sekä miesten että naisten sisua tarvittu tämän maan rakentamiseen nälän, pulan ja sotien jälkeen. Olemme rakentaneet hyvinvointiyhteiskunnan, joka tuottaa paljon hyvää ja tärkeää, mutta voiko olla niin, että sen hyvinvoinnin myötä ihmiset menettävät sisunsa? Puu, joka ei taimesta saakka myrskytuulessa karaistu, kaatuu isona pienestä henkäyksestä?
https://pxhere.com/fi/photo/829941 |
"sisun suomalaisten parituhatvuotisen raivauskauden aikana kehittyneeseen luonnonvoimia uhmaavaan yritteliäisyyteen ja raatajaluonteeseen. Pälsin mukaan sisu voitaisiin määritellä ”voimaksi, jolla yritetään mahdottomia, mutta ei epätoivoisesti taistellen eikä sokeasti purren”. Sisu ei ole ”desperadomieltä” eivätkä sille ole ominaista ”hysteeriseen järkkymykseen” pohjautuvat tehokkaat äkki-iskut. Näistä epäterveistä energian tiivistymistä sisu eroaa elämänuskalluksensa ja voitontoivonsa puolesta. Tiukassa paikassa sisu sanoo: mahdottomalta näyttää, mutta koetetaan kuitenkin. Ja sitten koetetaan – ja voitetaan.”https://fi.wikipedia.org/wiki/Sisu
Onpa hieno tutkielma aiheesta. Minä tunnen monia kovan elämänkoulun käyneitä sisupusseja, jotka jaksavat vanhoinakin vielä sinnitellä iloisin mielin. He ovat ehkä niitä, joilla on voimaa ja joustavuutta, resilienssiä, sopeutua vaikeisiin tai kaikenlaisiin oloihin lapsuudesta asti ja päästä eteenpäin. Moni kyllä sortuu samoissa oloissa. Heistä ei kirjoja kirjoiteta. Mutta elämän liiallinen helppous ja kaiken valmiina saaminen ei varmaan kouluta ihmistä vaikeuksien voittamiseen. Annikki
VastaaPoistaMinua ovat aina vähän karmaisseet nämä "puu, joka ei taimesta saakka ole myrskytuulessa karaistu, kaatuu isona pienestä henkäyksestä"-ennustukset. Minua nimittäin ei ole karaistu. Minulla on ollut ihan hävettävän helppo elämä (mitä ei ääneen eikä varsinkaan nimellä uskaltaisi sanoa, koska tuntuu, että sillä oikein kutsuisi niitä kaatavia henkäyksiä puoleensa). Kun jossain vaiheessa elämääni aloin hoksata oman elämäni helppouden ja karaistumattomuuden ja jatkuvasti kuulin näitä ennustuksia siitä, miten hemmotellut ja helpolla selvinneet jossain vaiheessa romahtavat, rupesin lähes pelkäämään tulevaisuutta. Kun sitten ylitin sen iän, että todennäköisesti olin elänyt puolet elämästäni, huoahdin helpotuksesta: jos yli puolet elämästä on ollut onnellista ja helppoa, kai minä sitten oikeudenmukaisuuden näkökulmasta voin kärsiä romahtaneena loput. Nyt jos elän keskimääräisen eliniän, on takana jo yli 3/4 helppoa ja sitä hävettävän ongelmatonta elämää. Eli kovin kauan en joutune enää romahtamisesta kärsimään.
VastaaPoistaItse olen kyllä aina ihmetellyt, olisiko minun tämän romahtamisteorian näkökulmasta pitänyt ehdoin tahdoin ja tietoisesti hankkia vaikeuksia elämääni? Riitautua hyvine vanhempieni kanssa? Tahallaan suoriutua huonosti koulusta ja opiskeluista (jotka sujuivat suuremmin yrittämättä kiitettävästi)? Avioitua rentun miehen kanssa? Riidellä työpaikalla ja tehdä helpolla vaivalla suht hyvin sujunut työurani tahallaan huonosti? Jättää lapset hoitamatta? Sotkea tahallaan raha-asiani? Hoitaa krooninen sairauteni niin huonosti, että terveys romahtaisi? Olisinko silloin vahvempi ja sisukkaampi? No, en ole niin tehnyt. Saa siis kattoa kuin mamman käy ennen kuin kuolo korjaa...
Kiitos kommentistasi. Niin, sinähän et millään tavalla muistuta tuota Kallion tyttöä. Miksi siis hermostuisit kirjoituksestani? Olet elänyt hyvän elämän ja ohjaillut omilla päätöksilläsi siihen itse voimakkaasti. Sinulla on selvästi ollut vahva, hyvä kasvualusta, josta on hyvä ponnistaa. Et siis ensimmäisessä tuulessa kaadu. Mielestäni Sinun ei tarvitse hävetä sitä, että Sinulla on ollut hyvä elämä. Kirjoitukseni pointti ei ollut laisinkaan tuo, mistä Sinä puhut.
VastaaPoista